SUNDHED

Spirer og Mikrogrønt er fulde af naturens egne vitaminer, mineraler, proteiner og antioxidanter. Sundhed som du kan nyde godt af hver dag.

Grunde til at dyrke spirer klimavenligt

SÅDAN DYRKER DU SPIRER

SE LANG GUIDE
trin 1 spireguide
trin 2 spireguide
trin 3 spireguide
trin 4 spireguide
trin 5 spireguide
trin 6 spireguide
Sundhed i Spirer og Mikrogroent naeringsstoffer

Hvilke næringsstoffer indeholder Spirer og Mikrogrønt?

Spirer og Mikrogrønt er fulde af naturlige vitaminer, mineraler, proteiner og antioxidanter.

Spirer er også kaloriefattige, fiberrige og indeholder ingen usunde fedtstoffer. Et ekstra plus er, at spirer og mikrogrønt med blade indeholder en del klorofyl og andre anerkendte planteantioxidanter. Det bedste er, at alle disse næringsstoffer bliver leveret til din krop i en naturlig form, som din krop nemt kan optage.

Derfor kan dine hjemmedyrkede Spirer og Mikrogrønt medvirke til at støtte din krops naturlige balance og sundhed.

Hvordan får du bedst udbytte af Spirer og Mikrogrønt?

Når du dyrker dine egne Spirer og Mikrogrønt, kan du opnå sunde planter i naturlig balance.

Stress er lige så usundt for planter som for mennesker. Når du dyrker dit eget spisegrønt, har planterne haft tid til at omdanne næringsstofferne i deres frø til næringsrige stængler og blade under rolige omstændigheder.

Planterne er ikke blevet stresset frem med unaturligt lange vækstperioder, men har fået tid til at hvile, når natten er faldet på. Desuden har de brugt deres væksttid til at gro i fred, lige til du vælger at høste dem i ro. Det betyder, at du får fuldt udbytte af al den næring, planterne kan tilbyde din krop.

sundhed i spirer og mikrogroent udbytte

Spirer & Mikrogrønt er rige på mættende plantefibre og fattige på kulhydrater.

Sundhed i Spirer og Mikrogroent forskellen

Hvad er forskellen på næringen i Spirer og Mikrogrønt?

Om du vælger at dyrke dine frø til de små Spirer eller til det større Mikrogrønt er en smagssag. Spirer udvikler sig af næringen og byggestenene i frøet. Mikrogrønt vokser udover det stadig, er er næring i frøet. Derfor skal Mikrogrønt have tilsat gødning fra dag 7 af planternes vækst.

Hvis du vælger kvalitetsfrø til dine spirer og kvalitetsgødning til mikrogrønt, burde begge størrelser af planter kunne levere dig samme mængde næring pr gram plante.

Forskellen er mængden af antioxidanter. Her viser forskning, at Spirer har et højere indhold af antioxidanter end Mikrogrønt pr gram plante.. Så dit valg af dyrkning afhænger af dit ønskede udbytte af planterne.

Hvordan påvirker frøenes kvalitet næringsindholdet?

I det tidligere afsnit kan du læse, at spirer udvikler sig af næringen og byggestenene i selve frøet.

Det betyder, at dine planter ikke kan udvikle sig til at blive sundere end frøet ’tillader’. Hvis frøet er af dårlig kvalitet eller er skadet, kan den lille plante ikke udvikle sig ordentligt. Derfor er det vigtigt, at du vælger kvalitetsfrø for at få Spirer og Mikrogrønt, der gror nemt og holder sig sundt.

Da Mikrogrønt starter deres liv som spirer, gælder princippet om at vælge sunde frø også for det større mikrogrønt.

sundhed i spirer og mikrogroent froekvalitet
sundhed i spirer og mikrogroent opskrifter

Hvilke typer af opskrifter er egnet til de høstede planter?

Du kan bruge både Spirer og Mikrogrønt til alle typer af opskrifter.

Personligt spiser jeg mange salater, smoothies og wraps. Jeg bruger altid spirer retterne, da jeg dyrker til billeder af planterne hver dag.

Du kan også bruge spirer i juice, men da de er ret små, vil mikrogrønt give bedre udbytte i juicing.

Bælgfrugtspirer som Linser, Bønner, Kikærter og Ærter er specielt gode i hummus og spreads, hvor de giver god fylde. Du kan også bruge dine bælgfrugter i lune supper, ovnretter og wok.

Sidst men ikke mindst er Ærtespirer og Solsikkespirer en skøn, sund snack.

ER DU NYSGERRIG?

Find alt til dine spirer og mikrogrønt i shoppen.

SHOP

Hvordan kommer du nemt i gang med Spirer og Mikrogrønt?

Det er nemmere at dyrke Spirer end Mikrogrønt.

Det skyldes, at Spirer skal gro i kortere tid end Mikrogrønt. Spirer er høstklar på 2 til 6 dage. Mikrogrønt tager 12-20 dage. Spirer skal heller ikke have gødning, da de lever af næringen i deres frø.

Du kan vælge at give Spirer ekstra lys med en vækstpære for at de gror hurtigere og får en mere rund smag, men kunstigt lys er ikke nødvendigt til spirer. De trives og gror fint bare med almindeligt dagslys.

Så jeg anbefaler, at du starter med at dyrke spirer.

For at komme hurtigt i gang, kan du vælge et komplet startkit i FRISKE SPIRER shop.

Grunde til at dyrke spirer klimavenligt

FLERE FORDELE

Naering
Gourmet
Protein
Oekologi i spirer
Beroligende spirer

NYHEDSBREV

Tips, Opskrifter & Inspiration til dine friske Spirer og Mikrogrønt.