KIKÆRT

KIKÆRT SPIRER

Cicer arethinum

Oekologiske Kikaerter til dyrk selv spirer FRISKE SPIRER

KIRÆRTER
TIL SPIRER

Oekologi kikaertspirer af spirefroe fra FRISKE SPIRER

KIKÆRT
1 DAGE

Oekologiske Kikaertspirer af kikaerter fra FRISKE SPIRER

KIKÆRT
4 DAGE

Oekologiske kikaert til spirer FRISKE SPIRER

KØB
KIKÆRTER

KIKÆRTSPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Spirede økologiske kikærter smager af ganske let kogte, afkølede kikærter. Kikærter skal dyrkes til den hvide spire er mindst 1-1,5 cm lang af hensyn til deres naturlige indhold af lektiner. Kikærter dyrkes ikke, til de får blade.

Kikærter har ingen frøkapsel som falder af under dyrkningen ligesom for de øvrige bælgfrugter. Du kan spise hele kikærtespiren.

NÆRING I KIKÆRTSPIRER

Vitaminer: A, B1, B2, B3, B12, C, E, K
Mineraler: Kalium, Jern, Fosfor
Protein: 7% – fordi kikærtspirer består af 75% vand

KIKÆRTSPIRER SKAL KOGES

Kikærter indeholder både lektiner og trypsininhibatorer. De to naturlige stoffer kan give dig mavekneb. Derfor er helt rå hummus af små kikærtespirer ikke en god idé. Løsningen er at give de færdigdyrkede kikærtespirer et kort opkog i 3-5 minutter lige inden du bruger dem i maden. Varmen neutraliserer den lille rest af de to stoffer, som er tilbage i kikærtespirerne selv efter 4 dages dyrkning.

STØRRELSE  •  UDSEENDE

Kikærter til spirer er 1-1,3 cm i diameter. Deres hvide spire er kraftig. Kikærter dyrkes kun til den lille hvide spire er vokset op til 2 cm. Kikærterne får en gullig farve, når de spirer. En farve, jeg selv finder ganske køn i grønne salater mixet med peberfrugter i røde og orange toner.

OPSKRIFTER MED KIKÆRTSPIRER

Kikærtespirer er næsten neutrale i smagen. De er ikke melede, som du nogle gange kan opleve det i kogte kikærter.

Fordi kikærter skal have et kort opkog i 3-5 minutter lige inden du spiser dem, er de gode i gryde- og ovnretter. De er også lækre afkølede i friske salater.

Hummus med spirede kikærter er en interessant variant af den kendte opskrift. Et stort plus ved at bruge spirede og let kogte kikærter frem for at bruge kikærter, der kun er kogt, er at du får langt flere vitaminer, proteiner og antioxidanter via spirerne.