BROCCOLI

BROCCOLISPIRER

Broccolispirer – Brassica oleracea

Broccoli spirefroe FRISKE SPIRER

BROCCOLI
SPIREFRØ

Broccoli 3 dage spirer FRISKE SPIRER

BROCCOLI
3 DAGE

Broccolispirer af økologiske broccolifrø fra FRISKE SPIRER

BROCCOLI
6 DAGE

Oekologiske Broccolispirefroe fra FRISKE SPIRER

KØB
BROCCOLIFRØ

BROCCOLISPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Broccolispirer spises rå, men smagen er mere markant den broccolismag, du kender fra rå broccoli. Smagen ligner let kogt, sprød broccoli.

Som alle kålspirer danner spirer af Broccoli rodhår. Rodhår ligner mug til forveksling, og er udtalte allerede efter 2. dages dyrkning. Rødderne er helt naturlige og en del af Broccoliplantens natur. Hvis du nærstuderer spirerne, kan du se, at rødderne kun sidder på den nederste del (selve roden) af spiren.

Broccolispirer kan finde på at dufte af kål, når spirerne er små. Lugten kommer fra 3-4 dagen af dyrkningen. Det er sulfaterne i spiren, der kommer til udtryk, og lugten er en helt naturlig del af processen. Lugten forsvinder, når Broccolispirerne får blade. Du kan skylle lidt ekstra med blide vandstråler for at dæmpe lugten ved at rense spirerne. Bemærk at duften altid skal være sund. Lugter de af dårlig kål, er der for mange spirer i din bakke eller de er ikke blevet skyllet ofte nok. Skynd dig at fordele dem i flere spirebeholdere, så de får ilt. Skyl grundigt og lad dem vokse videre.

Du kan spise hele Broccolispiren inkl rødderne. Du kan evt klippe rødderne fra, når du høster spirerne, hvis du ønsker mere æstetiske retter. Rødderne kan du gemme til din smoothie eller blende dem i hummus.

NÆRING I BROCCOLISPIRER

Vitaminer: A, B, C, E, K
Mineraler: Kalium, Jern, Calcium, Magnesium, Zink, Fosfor
Bonusstoffer:  Glucosinolater (GLS) og Isothiocyanater (ITC)
Protein: 2% – Broccolispirer består af 75% vand

BROCCOLISPIRER SKAL TYGGES

Hvis du spiser Broccolispirer for at få gavn af deres høje indhold af berømte glukosinolater og myrosinaser, er der et vigtigt trick. Du skal tygge eller blende dine rå broccolispirer grundigt. Først ved fintdelingen af spirerne bliver enzymerne myrosinase blandet med glukosinolaterne. Det fører til dannelse af de aktive stoffer isothiocyanater og indoler, som du sikkert kender, hvis du gerne vil dyrke Broccolispirer i store mængder. Jeg må ikke skrive, hvad de er godt for, da jeg selv forhandler frøene, men nettet er fyldt med – også dansk – forskning om Broccolispirer.

STØRRELSE  •  UDSEENDE

Broccolifrø er runde og ret små. Bruger du kvalitetsfrø, er frøene lige store nok til ikke at falde ud gennem hullerne i din spirebakke efter iblødsætning.

Broccolispirer dyrkes altid, til de folder deres første små kimblade ud. På det udvoksede stadie er de ca 10 cm høje ex rødder. Rødderne er 5-6 cm lange.

Oplever du, at den lille plante er gullig i bladene, kan du stille spirebeholderen lidt lysere. Efter en dags tid er de fint grønne og fulde af klorofyl.

Broccolispirer er søsteren til Rapsspirer. De to spirer ligner hinanden meget. Så kan du ikke finde Broccolifrø, er Raps et rigtig godt alternativ.

OPSKRIFTER MED BROCCOLISPIRER

Broccolispirer spises helst rå for at bevare de fine næringsstoffer og de varmefølsomme antioxidanter, som går under navnet, sulforafaner.

Heldigvis er rå Broccolispirer lækre i al rawfood og andre grønne retter. Jeg bruger selv mine Broccolispirer i salater, fyld i wraps og som pynt på lun mad.

Jeg skyller de sorte frøkapsler fra – der er fibre nok til mig i spirerne. Rødderne spiser jeg typisk under madlavningen, blender dem i smoothies eller bruger dem i grove grøntsagsdips.

Acceptér cookies og nyd den fulde blogoplevelse Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk