RØD LINSE

RØD LINSE SPIRER

Lens culinaris

Oekologiske roede linser til spirer FRISKE SPIRER

RØD LINSE
SPIREFRØ

Oekologiske roede linsespirer af spirefroe fra FRISKE SPIRER

RØDE LINSESPIRER
3 DAGE

Oekologiske roede linsespirer FRISKE SPIRER

RØDE LINSESPIRER
6 DAGE

Oekologiske roede linser til spirer fra FRISKE SPIRER

KØB
RØDE LINSER

RØD LINSE SPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Røde linsespirer dyrkes af en anden type linser end dem, du normalt køber i butikkerne. Når de bruges til spiredyrkning skal linserne være hele, mens dem i butikkerne typisk er flækkede.

Spirede røde linser smager af frisk iceberg med et strejf af ganske let kogte røde linser. Som spirer er de sprøde og friske uden den lidt melede konsistens, som du kender fra kogte røde linser.

For at få den mest sprøde og elegante smag, spises linserne rå, når de små hvide spirer på linserne er max 1-1,5 cm lange. Du kan spise hele spiren inkl den brunlige, tynde frøkapsel. Frøkapslen er fuld af fibre, men den delikate linsesmag kommer mest frem uden frøkapslerne.

Linserne kaster ofte selv de tynde frøkapsler under væksten. Alternativt falder de af, når du skyller spirerne i en stor skål vand lige inden du spiser dem.

NÆRING I RØDE LINSER

Vitaminer: A, B2, B3, B5, B6, B9, C
Mineraler: Kalium, Jern, Fosfor
Protein: 5% – målt ift at spirer består af 75% vand

STØRRELSE • UDSEENDE

Røde linser er små – kun 5-6 mm i diameter. Den tynde frøkapsel er brunlig og under den er linsen smukt laksefarvet. Linser får to hvide spidser. Den ene er roden. Den anden er stænglen. Stænglen er helt hvid inde ved linsen og bliver lidt grønlig i spidsen efter 2-3 dage.

Den grønne spids betyder, at planten er ved at udvikle blade. Jeg anbefaler, du spiser spirerne, inden linserne får tydelige blade. Når linsespirer får blade, bliver deres smag knap elegant. Uden blade er smagen let og lækker.

OPSKRIFTER MED RØDE LINSESPIRER

Alle Linsespirer har en let smag, men røde linser giver den mest neutrale smag af linse. Den fine smag betyder, de er nemme at bruge i alle grønne retter, fordi de påvirker smagen meget lidt.

Linser har meget protein. Jeg finder dem selv ret lækre i grønne proteinsmoothies mixet med frugt og grøntsager.

I varme gryderetter rører jeg dem i kort inden servering for at bevare dem sprøde og af hensyn til deres varmefølsomme vitaminer og antioxidanter.