GRØN LINSE

GRØN LINSESPIRER

Lens culinaris

Oekologiske groenne linser til dyrk selv spirer FRISKE SPIRER

GRØNNE
LINSER

Oeko groen linsepirer fra FRISKE SPIRER

GRØN LINSE
1 DAG

Oekologiske Groen linsespirer af froe fra FRISKE SPIRER

GRØN LINSE
3 DAGE

Oekologiske Groen linse spirefroe fra FRISKE SPIRER

KØB
GRØNNE LINSER

GRØN LINSE SPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Grønne linsespirer har en let smag af friske ærter med et strejf af grøn icebergsalat. Smagen er mest lækker, når de små hvide haler på linserne er max 1-1,5 cm. Du kan spise hele spiren inkl den grønligt, brune frøkapsel. Frøkapslen er fuld af fibre, men de er lidt fade i smagen.

Hvis du vil spise spirerne uden de tynde frøkapsler, kan du skylle de færdigdyrkede spirer i en stor skål vand – så falder kapslerne selv af spirerne. Fjern ikke kapslerne i løbet af dyrkningen, da den holder sammen på spirerne.

NÆRING I GRØN LINSESPIRER

Vitaminer: A, B2, B3, B5, B6, B9, C
Mineraler: Kalium, Jern, Fosfor
Protein: 5% – Grøn linsespirer består af 75% vand

STØRRELSE  •  UDSEENDE

Grønne linser findes i både en lille udgave, hvor linsen er kun 5 mm bred og lang. De større varianter er 7-8 mm brede og lange. Linser er tyndere end de er brede. Frøkapslen er enten tydeligt grønlig eller brungrøn. Under frøkapslen er linsespiren lysegrøn eller hvidgrøn.

Den lille hvide spire er helt hvid den første dag, men får en lille grøn spids efter 2-3 dage. Den grønne spids er tegn på at den lille plante snart udvikler sit blad. Jeg anbefaler, du spiser spirerne, inden linserne får blade. Når linsespirer får blade bliver deres smag bitter og fad. Uden blade er smagen derimod let ærteagtig.

.

OPSKRIFTER MED GRØN LINSESPIRER

Linsespirer er meget lette i smagen, så de påvirker ikke dine retters smag synderligt. Det betyder, at du nemt kan bruge dem i grønne retter, hvor du kun ønsker mere fylde og protein.

Bruger du dem i gryderetter, anbefaler jeg, at du først rører dem i retten lige inden servering. På den måde bevarer Linsespirer deres sprødhed og næringsstoffer.

Den lette smag gør også linsespirer gode i vegetariske proteindrikke. Jeg bruger dem ofte selv på den måde. Blandet med agurk, kiwi og andre syrlige frugter får du en lækker, mættende og naturlig proteinsmoothie.