PINKKÅL

PINKKÅL SPIRER

Brassica oleracea acephala gongylodes

PINKKÅL
SPIREFRØ

PINKKÅL
3 DAGE

PINKKÅL
6 DAGE

KØB
PINKKÅLFRØ

PINKKÅLSPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Pinkkålspirer smager af rødkål, men smagen er mere rund end hos rødkål. Pinkkålspirer er dyrket af pink glaskål, som er en søster til rødkål. Derfor minder smagen så meget om hinanden. Næringsmæssigt indeholder pinkkål- og rødkålspirer også de samme næringsstoffer.

Alle kålspirer får rodhår. Disse hvide fimrerødder viser sig allerede fra 2. dagen af spiringen. Rødderne kan godt ligne mug til forveksling, men de er helt naturlige og spiselige. Rødderne er fulde af plantefibre. Du kan blende dem ind i dips, hvis du foretrækker det og kun bruge toppene i dine salater.

EN KRUKKET SPIRE

Pinkkålspirer skal dyrkes alene i spirebakken. ‘Alene’ vil sige, at der hverken skal vokse andre typer spirer i dine bakker over eller under bakken med pinkkål.

NÆRING I PINKKÅLSPIRER

Vitaminer: A, B, C, E, K
Mineraler: Kalium, Jern, Kalcium, Magnesium, Zink, Fosfor
Protein: 2% – fordi spirer består af 75% vand

STØRRELSE • UDSEENDE

Pinkkålfrø er runde og ret små. Når du dyrker spirer af kvalitetsfrø, er frøene lige store nok til ikke at falde ud gennem rillerne i din spirebakke.

Pinkkålspirer dyrkes altid, til de folder deres små violette kimblad ud. Når spirerne har fået blade, er de ca 10 cm høje. Rødderne er 5-6 cm lange, så i alt er spirerne fra rodspids til bladkant 15-16 cm.

Hvis dine spirer er meget lyse i farven, savner dine spirer lys. I så fald kan du stille spirebeholderen lidt lysere (men ikke i direkte sollys). Efter en dags tid er spirerne flot violetgrønne, fulde af klorofyl og antioxidanter.

OPSKRIFTER MED PINKKÅLSPIRER

Pinkkålspirer bør spises rå for at du får fuldt udbytte af deres næringsstoffer. Det er, fordi vitaminer, protein og antioxidanter er meget følsomme overfor varme. Desuden bliver pinkkålspirer som slatten salat, hvis de bliver varmet op. Behøver jeg sige mere?

Rå Pinkkålspirer smager heldigvis herligt af rødkål. Du kan bruge dem i alle retter, hvor lidt rødkålssmag er velkommen og du gerne vil have mere farve.

Jeg bruger dem gerne i råkost, salater, sandwich eller i rawfood wraps. I varm eller lun mad kan du vente med at tilsætte spirerne, indtil retten sættes på bordet.

Foretrækker du at servere spirer uden de karakteristiske rødder, kan de klippes fra, når du høster spirerne. Rødderne kan du i så fald blende i grøntsagssmoothies eller i grove grøntsagsdips…eller du kan smugspise dem, imens du laver mad til at stille den lille sult.

Acceptér cookies og nyd den fulde blogoplevelse Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk