MUNGBØNNE

MUNGBØNNE SPIRER

Vigna radiata

Oekologiske Mungboenner til dyrk selv spirer FRISKE SPIRER

MUNGBØNNER
TIL SPIRER

Oekologiske Mungboennespirer af spireboenner fra FRISKE SPIRER

MUNGBØNNESPIRER
1 DAG

Oekologiske Mungboennespirer af boenner fra FRISKE SPIRER

MUNGBØNNESPIRER
3 DAGE

Oekologiske mungboenner fra FRISKE SPIRER

KØB
MUNGBØNNER

MUNGBØNNESPIRER

SMAG • SPISELIGE DELE

Mungbønnespirer smager af friske grønne ærter. De er mest sprøde og fine i smagen, når den hvide spire er 1-1,5 cm lang. Mungbønnespirer dyrkes ikke, til de får blade.

Du kan spise hele spiren inkl den grønlige frøkapsel. Selve frøkapslen er fuld af fibre, men de er lidt kedelige i smagen. Derfor skyller mange dem fra lige inden de bruger spirerne i maden.

NÆRING

Vitaminer:  B2, B3, B5, B6, C, K
Mineraler:  Kalcium, Jern, Kalium, Fosfor, Magnesium, Mangan, Kobber, Natrium
Protein: 4% – målt i forhold til at mungbønnespirer består af 75% vand

STØRRELSE  •  UDSEENDE

Mungbønner til spirer har næsten altid samme størrelse på 1 cm i længden og ½ cm i bredden. De har en mørkegrøn overflade og er gullighvide under frøkapslen. Jeg anbefaler, at du kun bruger økologiske Mungbønner til spiredyrkning, da den kvalitet giver dig den bedste spiring.

Nogle gange bliver Mungbønnespirer pink eller lyserøde i overfladen. Det er helt naturligt og skyldes, at spirerne er blevet lidt stresset af for meget varme, kulde eller for lidt fugt. Mungbønnespirer, der er røde i overfladen er fint spiselige. Det røde stof er det samme, som eksempelvis æbler danner, når de får kraftig sol.

OPSKRIFTER MED MUNGBØNNESPIRER

Spirede Mungbønner smager let af friske ærter, når de små hvide haler er max 1,5 cm. I den længde er hele mungbønnespiren inkl selve bønnen mest sprød. Den lette smag gør dem nemme at bruge i alle friske salater.

Spirerne består af 75% vand som alt friskt grønt. Trækker du vandet ud af spiren består den af 18% protein. Derfor bruger jeg gerne mine mungbønnespirer i vegetariske proteinsmoothies.

Jeg bruger også ofte mine bønnespirer i wokretter. I varme retter tilsætter jeg spirerne, så de kun lige bliver lune,  for ikke at ødelægge deres sarte næringsstoffer.