En spire er et frø, der enten er spiret til det har dannet en rod. Det kan også være et frø, der er spiret, til det har udviklet sit første sæt små kimblade.

Planter, der er vokset længere end kimbladene, betegner man som mikrogrønt, baby leaf, babysalat m.m.

Pink lyserøde spirer sennepsspirer FRISKE SPIRER


SPIRER ELLER KIMPLANTER

Hvis vi skal være helt fagligt korrekte, er en ‘spire’ kun den lille
 hvide spids, som vokser ud af dit spirefrø og med tiden udvikler 
et blad for enden. Et frø kan dermed ‘spire’. Frøet er ikke ‘en spire’
- heller ikke, når planten bliver større.

Videnskabeligt set kalder man derimod en plante for en ‘kimplante’,
 når planten er så ung, at den kun har udviklet den lille hvide spids 
eller de første små kimblade.

Så hvorfor kalder jeg hele gruppen af små planter for ‘spirer’
 på denne portal, i mine videoer, bøger og shop? Det gør jeg, fordi spirer er en nem og kærlig betegnelse, som man har brugt om disse små planter siden 70’erne.

Hvorfor ændre på en ganske udmærket kutyme bare for at fagnørde?

HVAD VOKSER SPIRER AF?

Spiredyrkning er muligt, fordi spirer vokser alene af den næring, 
den lille plante får fra deres eget frø. Derfor kan de vokse i spirebeholdere uden jord eller gødning. Det betyder, at du kun skal skylle frø
 og spirer med frisk, drikkeligt vand fra din køkkenhanen. Naturen klarer resten!

De små planter har ikke en gang brug for kunstigt lys. De vokser
 fint i den smule lys, der er i et skyggefuldt hjørne af dit køkken.
 Du kan vælge at give dine spirer lidt ekstra lys de sidste dage, hvis du ønsker ekstra rund smag i dine spirer med blade. Det er dog ikke noget must. Spirer er fint tilfredse med lyset i dit køkken.

Alt dette gør spiredyrkning nemt, hygiejnisk og sjovt for hele familien.

Lilla lyserøde spirer med anthocyaniner FRISKE SPIRER
Spis lyserøde spirer FRISKE SPIRER

FORMÅLET ER SMAG & NÆRING

Ideen med at spire visse frø, korn, kerner samt (udvalgte) bønner,
 linser og ærter er næring og smag.

Når du spirer dine frø m.m. i stedet for at bage, male og koge dem får du glæde af vitaminer, antioxidanter og proteiner, der ellers ville gå tabt. Når du spirer, gør du ellers svært tilgængelige næringsstoffer nemme at optage for din krop. Et ekstra plus er, at du får glæde af alle de næringsstoffer, der er i den lille spire.

Her skal jeg indskyde, at du får størst udbytte af spirens næringsstoffer, når du spiser spirerne rå og hele. Du kan naturligvis også vælge at snitte, hakke eller blende spirerne til din opskrift. I så fald har de holdbarhed som salat, der har fået samme behandling.

NYHEDSBREV

Få den GRATIS ebog
+ Tips og Inspiration hver uge.